Nieuws & Blogs

Van klantrelatie naar ambassadeur: “Onze reis samen is begonnen met één dashboard”

Via een toevallige ontmoeting kwam Schouten Zekerheid in contact met The CDO – Chief Data Officer. De verzekeringsmakelaar was op zoek naar een partij die haar data kon stroomlijnen.
Digital marketing line scaled 1.webp
EvaHuizingPhotography TheCDO

Via een toevallige ontmoeting kwam Schouten Zekerheid in contact met The CDO – Chief Data Officer. De verzekeringsmakelaar was op zoek naar een partij die haar data kon stroomlijnen. Die toevallige ontmoeting bleek een schot in de roos. Jaren later is Schouten Zekerheid uitgegroeid tot een van de grootste klanten van The CDO. “Ik had van tevoren niet kunnen denken dat de mogelijkheden zo groot zouden zijn”, zegt Wilco de Haan, algemeen directeur van Schouten Zekerheid.

Schouten Zekerheid werkt met veel data. Data van klanten, polissen, verzekerde objecten en schades. Voor de samenwerking met The CDO was het overzicht ver te zoeken en dus was het sturen over de werkvoorraad lastig. De Haan: “Onze werkvoorraad printten we voorheen uit en dat resulteerde in een stapel van een halve meter hoog. Aan het einde van de week was die stapel weliswaar gekrompen, maar er lag altijd nog een stapel op de vensterbank van opdrachten die we later op moesten pakken. Onze agenderingen printten we ook uit. We waren by far niet in control. Sturen op de werkvoorraad bleek dus ook een opgave.”

Dashboard opgetuigd

Daarnaast ontbrak het Schouten Zekerheid aan realtime data, waardoor het achter de feiten aanliep. Ook kon het niet voldoen aan de vraag van klanten naar inzicht over hun data. The CDO bleek het antwoord in huis te hebben wat zij op die drie vlakken voor de verzekeringsmakelaar konden betekenen. De Haan: “Het eerste wat we gedaan hebben is via een dashboard in kaart brengen welke werkvoorraden we hebben. In dat dashboard konden we de splitsing maken voor heel het bedrijf, per team en per individuele medewerker. Dat zorgde al voor zo veel overzicht. Het leuke van wat er toen gebeurde: toen kwamen er allerlei vervolgideeën en behoeften op tafel. Dat is de kracht van The CDO. Bijvoorbeeld agendabeheer om inzicht te krijgen in de werkbelasting tijdens de verschillende periodes in een jaar. Het maakte mij hongerig en hebberig om nog meer uit de samenwerking te halen. Anno 2024 zijn we in staat om met de dashboards van The CDO ons bedrijf te sturen en managers de tools te geven om de werkvoorraad in hun teams goed te managen.”

Jelco Schoolmeester, een van de oprichters, over de band met Schouten Zekerheid: “Daar zijn we goed in: een strategie ontwikkelen, maar er dan ook in de praktijk handen en voeten aan geven.”

Naar voren gehaald

Schoolmeester vervolgt: “Tijdens corona waren er veel bedrijven die hun projecten die bij ons liepen on hold zetten. Omdat er nu eenmaal veel onzekerheid was over waar hun business naartoe zou gaan. Daardoor dreigden we wat in de problemen te komen. Maar Schouten Zekerheid haalde hun digitaliseringslag juist naar voren, waarmee ze ons enorm hebben geholpen in die moeilijke periode. Daar ben ik hen nog altijd dankbaar voor. Ze zijn ook een heel loyale klant waar we ook onze medewerkers die zich nog moeten ontwikkelen mogen inzetten en innovaties mogen realiseren. We mochten er mooie tools maken die inmiddels bedrijfskritisch zijn geworden. Ook verloopt het contact in een ontspannen sfeer. We zijn allebei niet vies van hard werken, maar de insteek is dan altijd om het tijdens de reis leuk met elkaar te hebben. Tot slot zijn we ook een hele goede ambassadeur van ons. Andere klanten kunnen er altijd een kijkje in de keuken komen nemen. Kortom, het is gewoonweg een hele goede match.”

Bovenal leuke mensen

Wat maakt The CDO een fijne partij om mee te werken, vragen we aan De Haan. “Bovenal zijn het leuke mensen. En ze hebben verstand van zaken. Ze zijn heel goed in staat om snel te begrijpen wat er speelt in een sector, hoe zich dat vertaalt in data en waar ze vervolgens naar moeten kijken. We hebben al jarenlang dezelfde contactpersonen en medewerkers die bij ons opdrachten doen. Dat maakt dat ze zelf ook met ideeën komen. The CDO komt ook bij andere bedrijven en andere sectoren over de vloer. Zoals bedrijven in de afvalverwerking en de mode. De ervaringen en ideeën die ze daar opdoen, passen ze ook bij ons toe. Dat maakt het een mooie wisselwerking.”

Overtroffen verwachtingen

De verwachtingen die De Haan bij aanvang had over de samenwerking, zijn overtroffen. “We wilden graag een dashboard. Daar is onze reis begonnen. Nu hebben we een hele rits aan datasets staan, met allerlei verschillende dashboards. Ik had van tevoren niet kunnen denken dat de mogelijkheden zo groot zouden zijn. ‘Data is het nieuwe goud’, hoor je iedereen zeggen. Maar om dat tastbaar en werkbaar te maken, zodanig dat je er ook echt iets aan hebt als bedrijf, daar ligt vaak de uitdaging. The CDO is daartoe in staat om dat te realiseren.”

Artikelcontent

Dit artikel is onderdeel van de 4-delige serie: 10 jaar The CDO

In november bestond The CDO 10 jaar. En dat vieren we!! In deze 4-delige serie nemen we jou graag mee in ons verhaal van het afgelopen decennium. Van de high en de lows, tot toffe projecten waaraan we gewerkt hebben. En we blikken vooruit want ook de komende jaren gaan we weer vol ambitie en ideeën tegemoet.